Implementatie handreiking Mijn medicijnen app

Met de Mijn medicijnen app maakt u uw praktijk nog beter bereikbaar. Om u te ontzorgen bij de implementatie van de app hebben wij een aantal praktische tips voor u op een rij gezet.

Introductie

Om online diensten aan te bieden via de app dient u in bezit te zijn van een Pharmeon patiëntportaal. Via een beveiligde verbinding biedt u zowel via app als portaal uw patiënten direct inzage in medicatiegegevens en de mogelijkheid veilig en efficiënt met u te communiceren. Receptaanvragen worden direct in uw AIS afgeleverd, zodat uw informatie altijd compleet is.

Voorbereidingen

Voor u de app actief gaat aanbieden is het aan te bevelen volgende voorbereidingen te treffen:

  1. Test de app
    U kunt de app zelf testen door u als testpatiënt te registreren en aan te melden voor de app en alle functionaliteiten uit te testen. Mocht u al een testpatiënt hebben voor het portaal, dan kunt u deze gebruiken om alle mogelijkheden te doorlopen.
  2. Aanmeldprocedure
    Patiënten die al gekoppeld zijn aan uw praktijk via het portaal kunnen met dezelfde inloggegevens zich aanmelden op de app. Wel krijgen ze een eenmalige verificatiecode via sms of email. Nieuwe patiënten dienen zich eerst via de app of webportaal te registreren en worden pas gekoppeld na verificatie van de identiteit.
    Zorg ervoor dat u een procedure hebt om de identiteit van nieuwe patiënten te kunnen verifiëren en nieuwe aanvragen tijdig af te handelen.
  3. Maak online diensten onderdeel van de normale werkflow
    Zorg ervoor dat u de diverse online diensten inpast in het primaire proces van uw praktijk bij alle teamleden.

Promotie

Het is belangrijk uw patiënten op de hoogte te brengen van de mogelijkheden van zowel de app als het portaal. Hier volgen een aantal praktische tips:

1. E-mail portaalgebruikers

  • Licht bestaande portaalgebruikers in over de app via een e-mail
  • Selecteer hiervoor via gebruikersbeheer een lijst van portaalgebruikers. Let op dat u uw patiënten alleen bcc mailt en dat uw lijst ook patiënten kan bevatten die niet meer zijn ingeschreven. Om spam te voorkomen, is het beste dit in batches te doen
  • Download hier een voorbeeld tekst aan uw patiënten

2. Nieuwsbrieven

3. Patiëntinformatie in wacht- en spreekkamer

  • U ontvangt van ons standaard een gratis promotiepakket bij activeren van de app
  • Plaats voldoende visitekaartjes, flyers en posters in de wachtruimte
  • Extra drukwerk bestelt u via helpdesk@pharmeon.nl
  • Geef standaard een visitekaartje mee tijdens het spreekuur
  • Download een van onze wachtkamerschermanimaties via http://www.pharmeon.nl

4. Voicemail van uw praktijk

  • Plaats een bericht op uw praktijkvoicemail of recept- en briefpapier, email handtekening
  • Bijvoorbeeld: “Ga voor onze online diensten naar [URL] of download de Mijn Medicijnen app”

5. Banner of logo op uw homepage

Privacy & beveiliging

Op app en portaal zijn dezelfde strenge veiligheidsmaatregelen van toepassing. Van nieuwe gebruikers dient eerst de identiteit geverifieerd te worden door de praktijk voor zij gekoppeld kunnen worden. Om de toegang tot de app op de telefoon te beveiligen dient de patiënt zelf een pincode aan te maken en voor elk gebruik in te toetsen. De maatregelen voor privacy en beveiliging zijn omschreven in een standaard privacyverklaring en gebruiksvoorwaarden van de praktijk die de app gebruiker ziet bij het selecteren van de praktijk. Deze zijn vergelijkbaar met de voorwaarden die betrekking hebben op uw portaal. Daarnaast gelden voor de app gebruiksvoorwaarden van Pharmeon. Bekijk via www.mijnmedicijnenapp.nl/voorwaarden een voorbeeld van de diverse voorwaarden.

Feedback en vragen

  1. Graag blijven wij de app verbeteren en uitbreiden. Daarom waarderen wij zowel van u als gebruikers terugkoppeling over de werking van de app. Hiervoor is een speciale feedback knop in de app.
  2. Gebruikers met niet-medische vragen of suggesties over de app krijgen een reactie van onze servicedesk als zij hun contactgegevens achterlaten via de feedback knop.
  3. Veelgestelde vragen zijn te vinden via mijnmedicijnenapp.nl/veel-gestelde-vragen. Staat uw vraag hier niet bij geef dan uw vraag door via de feedback knop in de app.

Mocht u aanvullend vragen of ondersteuning nodig hebben laat het ons weten.

Wij wensen u veel succes bij de introductie van de Mijn medicijnen app.

Namens het Pharmeon Team

Gideon Kreytz