Eenvoudig een professionele website

Uw praktijk is meer dan een visitekaartje. Het is voor patiënten een informatiebron die 24 uur per dag beschikbaar is. Daarom is het belangrijk dat uw website toegankelijk en gebruiksvriendelijk is en de uitstraling heeft van uw praktijk.

Ons designteam is expert op het gebied van gebruikersgemak, toegankelijkheid, design en vindbaarheid. In dit blog geven zij een aantal tips en tricks uit hun vakgebied waarmee u eenvoudig een professionele eerste indruk maakt.

Gebruiksvriendelijkheid is een must

Help bezoekers via de homepagina de meest belangrijke informatie te vinden zoals uw contactgegevens. Als zij hun weg niet kunnen vinden, haken ze af. Overige informatie kunt u plaatsen in een dropdown-menu of in de voettekst. We adviseren om maximaal 6 à 7 menu-items te gebruiken.

Beeld voor persoonlijke uitstraling

“Met foto’s zien uw bezoekers in één oogopslag wat uw praktijk precies doet. Daarnaast zorgen ze voor de look and feel, het imago van uw praktijk en de uitstraling van uw website.”
Danny Verloop, Designer

Afbeeldingen ondersteunen uw verhaal. U geeft hiermee de praktijkwebsite een persoonlijke uitstraling. Wij raden u aan om eigen foto’s te (laten) maken. Deze zijn uniek en zorgen voor herkenbaarheid. Maak gebruik van een professionele fotograaf. Wilt u dat liever niet? Met een moderne smartphone kunt u al mooie foto’s maken! Daarnaast is het mogelijk om (gratis) stockfoto’s te gebruiken.

Als u een titel en een alt-tekst toevoegt aan uw praktijkfoto’s worden ze door zoekmachines geïndexeerd. Gebruik zoekwoorden waarop u op gevonden wilt worden. Wanneer er gezocht wordt op de naam van de praktijk + de plaatsnaam is het mogelijk dat de afbeeldingen in de resultaten van Google afbeeldingen verschijnen.

Wist u dat een van de best bekeken pagina’s de teampagina is? Het komt weleens voor dat er nog niet van alle medewerkers een foto beschikbaar is. Gebruik dan de fotocarrousel. De andere teamleden zijn dan wel zichtbaar. Verander wanneer mogelijk de volgorde.

Toegankelijke teksten

“De website van de praktijk moet voor iedereen toegankelijk zijn. Een overzichtelijke opmaak van de tekst en makkelijk taalgebruik helpen al enorm.”
Mitchel van de Poll, User Experience Designer en Accessibility Specialist

Versterk het persoonlijk tintje van uw website door eigen teksten toe te voegen. Gebruik hierbij korte en duidelijke zinnen, eenvoudig Nederlands en een actieve schrijfstijl met voorbeelden. Het is goed om trefwoorden waarop u gevonden wil worden terug te laten komen. Dit mag alleen niet ten koste gaan van de leesbaarheid.

Bezoekers scannen vaak de tekst. U helpt ze door een duidelijke titel en tussenkoppen te gebruiken. Relevante informatie is hierdoor sneller te vinden. Als u deze koppelt aan koptitels (H1 titel, H2 tussenkop, H3 subonderwerp) worden ze geïndexeerd door Google. De koptitels vindt u in het menu van uw tekstbeheer.

Maak de tekst leesbaar:

  • Zorg voor voldoende witruimtes.
  • Lijn de tekst uit naar links.
  • Beperk het aantal woorden per alinea.
  • Gebruik wanneer mogelijk opsommingstekens.

Vindbaarheid opschroeven

Een goede website zorgt voor een uitstekende eerste indruk van de praktijk. Daarnaast bevordert het de vindbaarheid via zoekmachines. Wilt u hoger scoren in de resultaten? Dien uw pagina’s in bij zoekmachines, meld uw praktijk aan via Google Mijn bedrijf en stel Google Analytics in. Lees onze tips voor een hogere Google ranking via SEO.

Meer weten?

Heeft u nog vragen over het eenvoudig opzetten van een professionele website? Wij helpen u graag verder.

Handige links

Fotografietips voor uw website

Hogere Googleranking via SEO