eHealth en coronavirus: praktische tips

Vele zorgverleners worden nu overspoeld met vragen over het coronavirus. Hoe kunt u met digitale en andere middelen deze informatiebehoefte in goede banen leiden en houdt u uw praktijk en normale zorg bereikbaar?

We hebben de belangrijkste tips voor u op een rijtje gezet waarmee u zelf aan de slag kunt.

1. Plaats een bericht op uw praktijkwebsite

Plaats een kort bericht op uw homepage of nieuwssectie met een duidelijke instructie voor uw patiënten en verwijzing naar het RIVM, Thuisarts.nl en uw branchevereniging.

Voorbeeldtekst voor huisartsen

Heeft u algemene vragen over het coronavirus? Neemt u dan contact op met het publieksnummer van het RIVM (0800) 13 51.
Maakt u zich zorgen over uw eigen gezondheid of die van uw huisgenoten? Kijk eerst op Thuisarts.nl, daar staat wat u moet doen:

Bent u ziek en mogelijk besmet met het coronavirus? Kom NIET naar de praktijk, maar neem telefonisch contact met ons op. Zo voorkomen we verdere verspreiding van het virus.

Voorbeeldtekst voor tandartsen

Vanwege de huidige ontwikkelingen rondom het Coronavirus kunt u tot en met 6 april uitsluitend voor spoedeisende zorg bij ons terecht.
De beroepsorganisatie voor tandartsen heeft geadviseerd alle andere behandelingen tot die tijd te staken. Indien u een afspraak heeft tussen nu en 6 april, kan deze helaas niet doorgaan. Voor de periode daarna kunt u wel een reguliere afspraak maken.

Voor meer informatie over het Coronavirus en mondzorg raadpleeg Allesoverhetgebit.nl.

Tip → Bent u zorgverlener en maakt u gebruik van onze nieuwsfeed? Standaard staat daar een verwijzing naar de laatste informatie van het RIVM en Thuisarts.nl of uw branchevereniging. Via de beheeromgeving past u zelf het bericht eenvoudig aan.

Tip → Bent u huisarts en Pharmeon-gebruiker? Activeer het ‘Thuisarts.nl nieuws’ vanuit uw beheeromgeving met het meest actuele virusnieuws. Bekijk hier een voorbeeld.

2. Activeer een coronavirus-informatiepagina op uw website

Huisarts Bart van Pinxteren ontwikkelde een overzichtelijke informatiepagina die verwijst naar de coronavirus-informatie van Thuisarts.nl, RIVM én de zelftest van Moet ik naar de Dokter?

Bent u huisarts en gebruiker van een Pharmeon-website? Met dank aan Bart activeert u met één klik deze extra pagina via uw beheeromgeving en voorziet deze eenvoudig van eigen informatie van uw praktijk. Klik hier voor een voorbeeld.

3. Pas uw telefoonmenu aan

Breid het keuzemenu van de praktijktelefoon uit met een duidelijke instructie over het coronavirus en verwijzing naar de laatste richtlijnen en informatie van Thuisarts.nl en RIVM.

4. Zet eConsult in om snel en veilig vragen te beantwoorden

Bied eConsult actief aan om vragen over het virus te beantwoorden of (tijdelijk) fysieke consulten te vervangen en zo de reguliere zorg bereikbaar te houden.

5. Beeldbellen

Er zijn diverse beeldbeloplossingen beschikbaar om een digitale spreekkamer in te richten. Pharmeon biedt een gebruiksvriendelijke  oplossing die snel te installeren is. Hiermee plant u videoconsulten vooraf in of maakt u direct een beeldverbinding met de patiënt tijdens een telefoongesprek. Bijvoorbeeld tijdens de triage om een klacht beter te beoordelen. Voor meer informatie neem contact met ons op via helpdesk@pharmeon.nl.

6. Pas uw online agenda aan voor telefonische- of videoconsulten

Werkt u al met een webagenda? Pas deze dan aan voor het maken van telefonische- of videoconsulten. Vermeld duidelijk dat de beschikbare tijdblokken GEEN fysieke consulten betreffen en dat u met uw patiënten per telefoon of video contact opneemt op het afgesproken tijdstip. Werkt u met Uw Zorg online? De tekst die u in uw beheeromgeving plaatst wordt automatisch in uw webportaal en de Uw Zorg online app geplaatst.

Wij verversen deze pagina regelmatig. Heeft u nog vragen? Mail dan naar helpdesk@pharmeon.nl.