Hoe schaalt u eHealth succesvol op in uw huisartspraktijk?
Huisarts Jasper Schellingerhout won vorig jaar met Het Huisartsenteam uit West-Brabant de Uw Zorg online award 2020 als meest online huisartsenregio van Nederland. Tijdens deze Uw Zorg online Challenge deelde hij samen met Koen Kasper, vanuit CZ betrokken bij de implementatie, uitgebreid hun tips tijdens een digitaal spreekuur.
Hoe zorg je dat meer patiënten het gaan gebruiken? Je moet eerst flink zaaien voordat je kunt oogsten. De groei zit niet in het begin. De praktijk van Schellingerhout is eind 2010 gestart en heeft nu 63% actieve online gebruikers tegenover 21% landelijk. Het gebruik van de online diensten lag 4 keer zo hoog als de gemiddelde landelijke normpraktijk.
Tips
- Benader patiënten proactief. Bij het geven van een lab-uitslag bijvoorbeeld. Zeg dat je een online berichtje kunt sturen, laat zien welke app gedownload kan worden en geef informatie mee die de patiënt thuis kan nalezen
- Laat assistente tegen elke patiënt zeggen dat deze een volgende afspraak ook zelf online kan maken
- Creëer schaarste: “U kunt overmorgen komen, maar als u online een afspraak maakt, kunt u morgen terecht bij de huisarts”
- Ga het gewoon doen. Begeleid medewerkers in het proces
- Begin met kleine toepassingen, met kleine stapjes, zoals het online maken van afspraken. Begeleid dit goed en laat voordelen zien
- Zijn medewerkers nog niet digitaal vaardig genoeg? Bij Pharos kunnen medewerkers cursussen volgen
- Informeer patiënten via mail of een nieuwsbrief over de digitale mogelijkheden, niet via de brief over de griepprik
- Plaats een filmpje op het wachtkamerscherm, geef een kaartje mee aan patiënten
- Stel uw agenda breed open, ook tijdens corona. Vermeld in de agenda dat mensen bij coronaklachten niet tijdens het regulier spreekuur moeten komen, maar telefonisch een afspraak kunnen maken. Loop bij twijfel afspraken na voor de zekerheid, dat gaat altijd sneller dan alles telefonisch doen.
Spreekuur is ingekort
Jaagt hybride zorg de huisarts op? ‘Nee, het omgekeerde is waar’, benadrukt Schellingerhout. ‘Ik beantwoord e-consulten wanneer het mij uitkomt, natuurlijk nog wel dezelfde dag. Een telefonisch spreekuur gaf me juist veel meer druk. Het spreekuur hebben we ingekort omdat ik veel meer e-consulten heb.’
Zijn advies: ‘Verleid je patiënten om online zorg te gebruiken. Ga er zelf niet te bevreesd mee om.’