Nieuwe webagenda vergroot bereikbaarheid huisartsen

Foto: Eveline Renaud

De Uw Zorg online webagenda is vernieuwd en maakt het voor praktijken mogelijk meerdere type afspraken aan te bieden en zo online hun bereikbaarheid te verbeteren. Een uitkomst in de coronacrisis toen veel praktijken overschakelden op telefonische of videoconsulten. Hier delen we de ervaringen van de eerste praktijken.

Geen verwarring meer

Mark van Dalen, praktijkmanager bij gezondheidscentra Buiksloterham en Amstelkwartier in Amsterdam is blij met de nieuwe agenda module. De centra stapten al direct na de coronacrisis in april over van fysieke naar vooral video- en telefonische consulten, maar zagen zich geconfronteerd met de beperkingen van de bestaande agenda.

Zo kwam het voor dat onverwacht patiënten in de praktijk stonden die dachten daar een afspraak te hebben, terwijl de arts dacht dat het om een videoconsult ging. Van Dalen: “Niet handig, omdat de praktijk speciaal voor patiënten die gezien moesten worden op het einde van de dag een apart fysiek spreekuur had. Om verdere problemen te voorkomen, ging de webagenda om die reden zelfs tijdelijk dicht.”

Van Dalen vervolgt: “Met de nieuwe agenda behoort deze verwarring tot het verleden. Patiënten kunnen nu heel duidelijk kiezen uit een telefonisch of een videoconsult. Mensen die we in de praktijk willen zien, worden met een tekst in de agenda geadviseerd eerst de praktijk te bellen. De online afspraken betreft ongeveer tweederde een telefonisch consult en één derde een videobelgesprek. Ik heb de indruk dat de oudere generatie mogelijk eerder de telefoon pakt. Videobellen is natuurlijk wel persoonlijker”.

Meer online afspraken dan pre-corona

Inmiddels worden nu weer zo’n 20% van alle afspraken (telefonisch, video) online geboekt en zit de praktijk alweer boven het niveau van voor de coronacrisis. Op termijn verwacht Van Dalen de online agenda ook weer te openen voor het boeken van fysieke afspraken. Verder zag de praktijk het aantal eConsults flink toenemen tot zo’n 15% van alle consulten. 50% van alle patiënten van de praktijk heeft nu een online account en maakt hier minimaal één keer per jaar gebruik van.

Groen is beeldbellen, geel is telefonische afspraken

Gebruiksvriendelijk

Van Dalen vertelt: “Het systeem werkt gebruiksvriendelijk want je ziet duidelijk in ons HIS (Promedico ASP) wat voor soort afspraak bij welke arts is geboekt. Wel moeten we nu nog handmatig voor het beeldbellen de patiënt een link per sms of e-mail sturen, maar dat gaat snel en doet de arts vaak meteen zelf of de assistent. Als de beeldbelapplicatie ook geïntegreerd is in de webagenda, hebben we daar geen omkijken meer naar en verloopt het nog efficiënter”.

Mark van Dalen
“De nieuwe functie is erg gebruiksvriendelijk voor de patiënt en zorgt bij ons op de praktijk voor duidelijke communicatie, het neemt verwarring weg voor zowel de arts als de patiënt.”
Mark van DalenHuisartsenpraktijk Buiksloterham | Amsterdam

Testen

In totaal werd de nieuwe module bij vijf praktijken getest in combinatie met een beeldbelprogramma en diverse HIS’en. Ook huisarts Rogier Bos van huisartsenpraktijk Bloemgracht in Amsterdam is enthousiast: “Onze patiënten kunnen nu kiezen uit een online beeldbel- of een telefonische afspraak via de webagenda in Omnihis. Het is een mooie toevoeging in deze coronatijd om onze bereikbaarheid te vergroten!” 

Landelijke cijfers

David Samoocha, Product Owner bij Pharmeon legt uit: “Zo’n 80% van de Uw Zorg online praktijken sloot de webagenda na de eerste corona uitbraak. Uit voorzorg om besmettingen te voorkomen tijdens het reguliere spreekuur, of omdat men het fysieke spreekuur anders had ingericht. Praktijken schakelden daarbij weer over op het ouderwets telefonisch inboeken van afspraken met alle belasting van dien.

Het resterende deel van de praktijken heeft de agenda opengehouden voor fysieke afspraken in combinatie met een coronavragencheck en had daar goede ervaringen mee.” Samoocha vervolgt: “Het gevolg was wel dat we het aantal online geboekte afspraken zagen dalen van 50.000 naar 5.000 per maand. Met de nieuwe module in combinatie met beeldbellen verwachten we dat praktijken hun agenda’s online weer open gaan zetten en de telefonische belasting afneemt.”

Ook de nieuwe webagenda installeren?  

U doet dit eenvoudig via de beheeromgeving van Pharmeon. U selecteert zelf het afspraaktype (bel-, beeldbel- of een afspraak in de praktijk).

De afspraak verschijnt in het HIS en de patiënt ontvangt automatisch een duidelijke afspraakbevestiging. De nieuwe webagenda module werkt met elk HIS. Bekijk de instructie over de afspraaktypen.