12 Tips voor een hogere Google ranking via SEO

Om (nieuwe) patiënten op uw website te krijgen, is een goede vindbaarheid online belangrijk. Pharmeon regelt al een aantal zaken voor u. Wij maken uw website mobiel beschikbaar en controleren standaard uw website-instellingen die nodig zijn voor de vindbaarheid in Google. Daarnaast verwerken we zoveel mogelijk SEO ontwikkelingen in de techniek van uw website. U kunt zelf met een aantal gerichte acties uw Google ranking eenvoudig verder verbeteren. Om het makkelijk te maken, hebben wij in deze blog de belangrijkste 12 SEO tips voor u op een rijtje gezet.

1. Pagina’s indienen bij zoekmachines
Voordat u start, maakt u eerst een Google-account aan.
Door de url van uw website in te dienen bij Google vraagt u de zoekmachine deze te indexeren. Dit is belangrijk wanneer u een (nieuwe) website heeft of een (nieuwe) domeinnaam. Doe dit ook voor nieuwe pagina’s die u heeft aangemaakt voor bijvoorbeeld een nieuwe specialisatie. Om een url te laten indexeren, gebruikt u de volgende link naar Google.

Helemaal onbekend met zoekmachines? Bekijk dan eerst hoe u de Search Console wilt gebruiken.

2. Meld de praktijk of apotheek aan via Google Mijn Bedrijf
Door de praktijk aan te melden en te koppelen aan een locatie wordt deze getoond in Google Maps en de zogenaamde “Knowledge Panel” die Google rechts naast zoekresultaten toont. Was uw praktijk al aangemeld en klopt de informatie niet? Doe dan een bewerkingsvoorstel. Log hiervoor in met uw Google-account en klik in het Knowledge Panel op “een bewerking voorstellen”. Het controleren en corrigeren van deze informatie is met name belangrijk na een verhuizing, naamswijziging of praktijkovername.

3. Stel Google Analytics in
Na het invoeren van een aantal gegevens wordt een zogenaamde UA-code aangemaakt. Deze UA-code vult u in, in de beheeromgeving van uw website om statistieken te verzamelen. U kunt vervolgens in Google Analytics volgen hoe bezoekers de website bereiken en of de website wordt bekeken met een desktop, tablet of mobiele telefoon. Aan de hand van deze informatie bepaalt u welke pagina’s betere Search Engine Optimization (SEO) teksten nodig hebben.

4. Trefwoorden laten terugkomen
Wilt u als praktijk bijvoorbeeld gevonden worden op “tandarts Amsterdam”? Laat dan beide woorden regelmatig terugkomen. Dit kan onder andere op de homepage, in de titel van de website, de tekst en contactgegevens. Daarnaast is het van belang om in de teksten op de overige pagina’s de trefwoorden ook terug te laten komen. Doe dit echter op een natuurlijke manier. De tekst moet nog wel prettig te lezen zijn. Wees ervan bewust dat patiënten geen vaktermen intypen in Google om u te vinden.

5. Gebruik de juiste URL’s
Zorg bij het aanmaken van een nieuwe pagina dat de titel en url zoveel mogelijk overeenkomen. Het beste is om ook hier het trefwoord in te verwerken. Houd de url kort en laat lidwoorden, verwijswoorden achterwege. Een voorbeeld van een SEO vriendelijke url voor uw specialisatiepagina: www.pharmeon.nl/tips-hogere-google-ranking-via-seo.

6. Opmaak van teksten
Bij het opmaken van teksten op uw website kunt u het beste gebruikmaken van kopjes. Maak deze niet zelf vet, cursief of onderstreept, maar gebruik heading tags (H1, H2, H3 etc.) voor koppen en tussenkopjes. H1 is voor de titel, H2 voor voor een tussenkopje, H3 voor een sub onderwerp etc. De heading tags vindt u in het menu van uw tekstbeheer.

7. Afbeeldingen doen ook mee
Ook afbeeldingen bevorderen uw vindbaarheid, indien u ze een titel en een alt-tekst geeft. Gebruik relevante zoekwoorden waarvan u wil dat de website op gevonden wordt. Wanneer er gezocht wordt op “tandarts Amsterdam” is het mogelijk dat de afbeeldingen in de resultaten van Google afbeeldingen verschijnen.

8. Linkbuilding
‘Links’ bepalen ruim 20% van de ranking op Google. Het is belangrijk dat er zowel externe als interne verwijzingen (links) op de website staan. Spreek met collega-praktijken of andere zorgverleners in de buurt af om naar elkaar te verwijzen (LET OP: geen zogenaamde linkuitwisseling met onbekenden). Op uw website zelf linkt u vanaf de homepage naar specialisatie. Of vanuit de medewerkerspagina naar het inschrijf- en contactformulier. U mag dit zelf bepalen.

9. Patiëntbeoordelingen
Plaats reviews op uw website. Patiënten baseren hun keuze voor een zorgverlener op basis van beoordelingen. Een mooie bijkomstigheid bij het plaatsen van een reviewsysteem: Google bepaalt hiermee de kwaliteit van uw diensten en verhoogt daarbij uw vindbaarheid.

10. Verwijs naar social media
Verwijs vanaf de website naar social media als Facebook, Twitter en Google+. Hoewel het natuurlijk een pré is om ook actief te zijn op deze sociale media, is het verwijzen naar een social mediapagina op zich al gunstig voor de vindbaarheid in Google.

11. Zoekmachine optimalisatie per pagina
Op uw website is onder elke pagina de mogelijkheid om een paginatitel, description en keywords toe te voegen. Door dit toe te voegen met de woorden waarop u gevonden wilt worden, zal dit de vindbaarheid op deze woorden in een zoekmachine verbeteren.

12. Voeg snippets toe
Een snippet is een korte omschrijving van een pagina die de zoekmachines in hun resultaten tonen. Elke keer wanneer u gebruik maakt van een zoekmachine, ga u af op de informatie die een snippet laat zien. Het is een eerste selectiemoment. U kunt bij elke pagina een snippet toevoegen via het dashboard in WordPress.

Tips voor de titel
• Schrijf een goede titel (de blauwgekleurde eerste regel). Mensen scannen voornamelijk titels in een zoekmachine. Hou het kort en krachtig, maar val wel op.
Een kleine tip: Google zelf eens op een aantal trefwoorden en kijk welke titels je wel en niet interessant vindt.
• Plaats de keywords zo veel mogelijk vooraan in de titel
• Gebruik tussen de 45 en 65 karakters

Tips voor de meta description
• De meta description is de omschrijving in het zwart onder de titel.
• De meta description telt maximaal 155 tekens. De tekst telt niet meer voor de vindbaarheid maar met een aantrekkelijk opgestelde tekst trek je wel lezers naar je site.
• Vertel je verhaal aan het begin van je tekst