seo

10 Tips voor een hogere Google ranking via SEO

Om (nieuwe) patiënten op uw website te krijgen, is een goede vindbaarheid online belangrijk. Pharmeon regelt al een aantal zaken voor u. Wij maken uw website mobiel beschikbaar en controleren standaard uw website-instellingen die nodig zijn voor de vindbaarheid in Google. Daarnaast verwerken we zoveel mogelijk SEO ontwikkelingen in de techniek van uw website. U kunt zelf met een aantal gerichte acties uw Google ranking eenvoudig verder verbeteren. Om het makkelijk voor u te maken, hebben wij in deze blog de belangrijkste 10 SEO tips op een rijtje gezet.

 

  1. Pagina’s indienen bij zoekmachines

Door een URL in te dienen bij Google vraagt u de zoekmachine de URL te indexeren. Dit is belangrijk wanneer u een nieuwe website heeft of een nieuwe domeinnaam bovenaan de website. Doe dit ook voor nieuwe pagina’s die u heeft aangemaakt voor bijvoorbeeld een nieuwe specialisatie. Om een URL te laten indexeren, gebruikt u de volgende link:

Google: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url?continue=/addurl

 

  1. Meld de praktijk of apotheek aan via Google Mijn Bedrijf

Door de praktijk aan te melden en te koppelen aan een locatie wordt deze getoond in Google Maps en de zogenaamde “Knowledge Panel” die Google rechts naast zoekresultaten toont. Was uw praktijk al aangemeld en klopt de informatie niet? Doe dan een bewerkingsvoorstel. Log hiervoor in met een Google account en klikt in het Knowledge Panel op “een bewerking voorstellen”. Het controleren en corrigeren van deze informatie is met name belangrijk na een verhuizing, naamswijziging of praktijkovername.

 

  1. Stel Google Analytics in

Na het aanmaken van een Google account en het invoeren van een aantal gegevens wordt een zogenaamde UA code aangemaakt. Deze UA code vult u in in de beheeromgeving van uw website om statistieken te verzamelen. U kunt vervolgens in Google Analytics onder andere volgen hoe bezoekers de website bereiken en of de website wordt bekeken met een desktop, tablet of mobiele telefoon. Aan de hand van deze informatie bepaalt u welke pagina’s betere SEO teksten nodig hebben.

 

  1. Trefwoorden laten terugkomen

Wilt u als praktijk bijvoorbeeld gevonden worden op “tandarts Amsterdam”? Laat dan beide woorden regelmatig terugkomen. Dit kan onder andere op de homepage, in de titel van de website, de tekst en contactgegevens. Daarnaast is het van belang om in de teksten op de overige pagina’s de trefwoorden ook terug te laten komen. Doe dit echter op een natuurlijke manier. De tekst moet nog wel prettig te lezen zijn. Wees ervan bewust dat patiënten geen vaktermen intypen in Google om u te vinden.

 

  1. Gebruik de juiste URL’s

Zorg bij het aanmaken van een nieuwe pagina dat de titel en URL zoveel mogelijk overeenkomen. Het beste is om ook hier het trefwoord in te verwerken. Houd de URL kort en laat lidwoorden, verwijswoorden achterwege. Een voorbeeld van een SEO friendly URL voor uw specialisatiepagina: www.pharmeon.nl/tips-hogere-google-ranking-via-seo.

 

  1. Opmaak van teksten

Bij het opmaken van teksten op uw website kunt u het beste gebruikmaken van kopjes. Maak deze niet zelf bold, italic of underlined, maar gebruik heading tags (H1, H2, H3 etc) voor koppen en tussenkopjes. H1 is voor de titel, H2 voor voor een tussen kopje, H3 voor een subonderwerp etc. De heading tags vindt u in het menu van uw tekstbeheer.

 

  1. Afbeeldingen doen ook mee

Ook afbeeldingen bevorderen uw vindbaarheid, indien u ze een titel en een alt-tekst geeft. Gebruik relevante zoekwoorden waarvan u wil dat de website op gevonden wordt. Wanneer er gezocht wordt op “tandarts Amsterdam” is het mogelijk dat de afbeeldingen in de resultaten van Google afbeeldingen verschijnen.

 

  1. Linkbuilding

‘Links’ bepalen ruim 20% van de ranking op Google. Het is belangrijk dat er zowel externe als interne verwijzingen (links) op de website staan. Spreek met collega-praktijken of andere zorgverleners in de buurt af om naar elkaar te verwijzen (LET OP: geen zogenaamde linkuitwisseling met onbekenden). Op uw website zelf linkt u vanaf de homepage naar specialisatie. Of vanuit de medewerkerspagina naar het inschrijf- en contactformulier. U mag dit zelf bepalen.

 

  1. Patiëntbeoordelingen

Plaats reviews op uw website. Patiënten baseren hun keuze voor een zorgverlener op basis van beoordelingen. Een mooie bijkomstigheid bij het plaatsen van een reviewsysteem: Google bepaalt hiermee de kwaliteit van uw diensten en verhoogt daarbij uw vindbaarheid. Integreer een widget of banner op uw praktijkwebsite.

 

  1. Verwijs naar social media

Verwijs vanaf de website naar social media als Facebook, Twitter en Google+. Hoewel het natuurlijk een pré is om ook actief te zijn op deze sociale media, is het verwijzen naar een social media pagina an sich al gunstig voor de vindbaarheid in Google.

 

Bovenstaande tips zorgen voor een verbeterde vindbaarheid van uw praktijkwebsite. Het vergt echter wat geduld om hoger in de resultaten van Google komen te staan. Wilt u direct vindbaar zijn? Dan is het nog een optie om van betaalde advertenties zoals Google AdWords gebruik te maken.

Heeft u vragen over SEO en hoe dit in te zetten? Wij helpen u graag.