Vijf tips voor het succesvol inzetten van uw webagenda

Wie wil er nu niet minder telefoonverkeer, minder administratie en tevreden patiënten. Maar u wilt ook het risico van corona in uw praktijk beperken. De online webagenda in de patiëntenomgeving van Uw Zorg online helpt u hierbij. David Samoocha, projectmanager bij Pharmeon deelt tips voor het succesvol inzetten van de webagenda in de patiëntenomgeving Uw Zorg online. 

Vooraf de coronacheck 

U wilt natuurlijk voorkomen dat patiënten met corona uw praktijk binnenlopenLaat daarom uw patiënten vooraf een coronavragenlijst in vullen. Deze vragenlijst kunt u toevoegen aan de online webagendaZorg in de agenda voor een duidelijke verwijzing met de link naar de coronavragenlijst. Afhankelijk van het advies dat hier uitkomt kunnen patiënten online een afspraak makenLees hier meer over het instellen van de coronavragenlijst. 

Check de patiëntreis  

Stel uzelf de vraag: Hoe wil ik dat patiënten mij bereiken? Heb ik mijn website, patiëntenomgeving en telefoonbandje daar goed op ingericht? Verwijs vanaf het telefoonbandje niet naar de patiëntenomgeving als u geen agenda’s beschikbaar heeft gemaakt. Controleer de teksten op de website en in de patiëntenomgeving. Is het voor de patiënt duidelijk wat ze moeten doen als ze een afspraak willen maken?  

Bied verschillende afspraaktypen aan 

Wilt u liever geen fysieke afspraken in de praktijk, maar mogen patiënten wel een bel- of beeldbelafspraak maken? Maak dan gebruik van afspraaktypen in de webagenda. In de online webagenda kunt u instellen welke afspraakmogelijkheden u aanbiedt, dit kan telefonisch of via beeldbellen. Patiënten kunnen zelf aangeven wat voor afspraak zij nodig hebben.  

Maak ruimte in de agenda voor online afspraken 

Maak voldoende ruimte beschikbaar in de agenda voor online afspraken. Begin met een beperkte beschikbaarheid om ervaring op te doen. En pas het aanbod aan op de behoefte van uw patiënten.  Zet bijvoorbeeld aan het einde van de dag de agenda open voor de volgende ochtend. Het voordeel is dat patiënten hun afspraken kunnen plannen wanneer het hen uitkomt en zij ontvangen direct een afspraakbevestiging. De afspraken worden direct in de agenda in uw HIS gezet. U voorkomt dat op maandagmorgen de telefoon roodgloeiend staat. 

Laat patiënten zelf triage doen 

Als patiënten een afspraak maken, moeten zij de reden voor de afspraak aangeven. Patiënten kunnen zelf goed inschatten wat zij nodig hebben. Als zij echt direct hulp nodig hebben dan bellen ze. U kunt altijd de afspraken nalopen en mocht er toch een acuut geval tussen zitten, direct contact opnemen. Van andere praktijken horen wij dat dit zelden tot nooit het geval is. Twijfelt u toch dan kunt u de triage functionaliteit ‘Moet ik naar de dokter’ inzetten 

 

“Stel uw agenda breed open, ook tijdens corona. Vermeld in de agenda dat mensen bij coronaklachten niet tijdens het regulier spreekuur moeten komen, maar telefonisch een afspraak kunnen maken. Loop  bij twijfel afspraken voor de zekerheid na, dat gaat altijd sneller dan alles telefonisch doen.” Jasper Schellingerhout, huisarts Huisartsenteam de Keen